فیلم/ آقای برجام، لقب جدید ظریف!

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با رسانه‌های انگلیس گفته حدس می‌زند دولت آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام را صادر نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، «محمد جودا ظریف»، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با دو روزنامه انگلیسی گفته حدس می‌زند «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در گزارش ماه اکتبر تأییدیه پایبندی ایران به برجام را صادر نخواهد کرد.

ظریف در مصاحبه با دو روزنامه «فایننشال‌تایمز» و «گاردین» گفته در صورت فروپاشی برجام، ایران الزامی به پایبندی به محدودیت‌های مندرج در این توافق هسته‌ای نخواهد داشت. 

توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵، موسوم به برجام، برای مواردی نظیر اندازه غنی‌سازی اورانیوم، تعداد سانتریفیوژها و تولید پلوتونیوم ایران محدودیت‌هایی قائل شده است. 

به نوشته فایننشال‌تایمز، ظریف درباره برجام گفت: «یا بایستی به آن پایبند ماند و یا آن را به کنار انداخت. شتر سواری، دولا دولا نمی‌شود.»

دولت ترامپ به موجب قوانین این کشور بایستی تا ۱۶ اکتبر سال جاری گزارشی درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تقدیم کنگره این کشور کند. 

نشانه‌ها حکایت از آن دارند که ترامپ در این گزارش تأییدیه مربوط به پایبندی ایران به برجام را صادر نخواهد کرد. در صورت چنین اتحاذ چنین تصمیمی، کنگره آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، ۶۰ روز زمان خواهد داشت.

ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این توافق را «مایه شرمسازی» برای آمریکا خواند. 

ظریف در مصاحبه روز جمع که در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک انجام شد گفت: «فرض من و حدسم این است که ترامپ پایبندی ایران را تأیید نخواهد کرد و به کنگره اجازه خواهد داد که در این مورد تصمیم بگیرد.»

وی اضافه کرد: «توافق به ایران اجازه داده است که به تحقیق و توسعه ادامه دهد. لذا ما زیربناهای تکنولوژیکی خود را ارتقاء بخشیده‌ایم. اگر تصمیم بگیریم که از توافق خارج شویم، با فن‌آوری بهتری [نسبت به گذشته] از آن خارج خواهیم شد.»

آقای ظریف که تاکید داشت ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای استفاده خواهد کرد، همچنین گفت که گزینه‌های ایران [در صورت خروج آمریکا از برجام] بستگی به این خواهد داشت که بقیه جامعه بین‌المللی چگونه با آمریکا برخورد کنند.

ظریف تصریح کرد: «اگر اروپا، ژاپن، روسیه و چین تصمیم بگیرند که در کنار آمریکا قرار گیرند، آن‌گاه فکر می‌کنم توافق به پایان خواهد رسید.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین در خصوص رفتارهای رئیس‌جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنم او سیاست غیرقابل پیش‌بینی بودن را در پیش گرفته است و اکنون در حال تبدیل شدن به فردی غیر قابل اعتماد است.»

وی افزود: «ترامپ ترامپ متن، روح و همه جوانب توافق هسته‌ای را نقض کرده است.»

وزیر امور خارجه ایران گفت: «اگر آمریکا تمایل دارد که بازرسی‌های شدید برای همیشه در ایران حفظ شوند، باید به اجرای توافق ادامه داده و مطمئن شود که ایران پروتکل الحاقی را تصویب خواهد کرد.»

آقای ظریف تاکید کرد که مسائل منطقه‌ای ایران ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارند. وی با اشاره به مقابله ایران با گروه تروریستی داعش تصریح کرد که ایران از درستی نقشی که در منطقه و در کشورهایی نظیر عراق، یمن و سوریه بر عهده گرفته، اطمینان دارد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «ما در موضع درست قرار داشتیم، آمریکایی‌ها در انتخاب مواضعشان در منطقه در موضع غلط قرار داشتند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «ما در موضع درست قرار داشتیم، آمریکایی‌ها در انتخاب مواضعشان در منطقه در موضع غلط قرار داشتند.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    8 0
    این حرفا یعنی چی تورو خداااااا؟؟؟!!!!!! بستگی به کشورهای دیگه داره یعنی چی؟
  • مهماندار هواپیما DE ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    7 0
    چشم بسته غیب گفتی
  • مهماندار هواپیما DE ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    5 0
    چشم بسته غیب گفتی
  • SE ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
    13 0
    بعد از 4 سال منم منم بازگشتیم به ابتدای صفحه سر سطر اول، منتها بدون کارت بازی و انبار به تاراج رفته.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    15 1
    ترامپ تایید نکنه، کنگره چکار می کنه؟
    • محمد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      14 0
      نظر شخصی من اینه که کنگره برجام رو لغو می کنه
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      3 3
      جواب لطفا
  • حاج ممد IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    17 1
    اگه توافقو بهم بزنن واقعا ما چکاري از دستمون برمي ايد؟؟؟؟هر چند تا الان هم چيزي جز فروش نفت واسه ما نداشته..........ولي اگه همين نفتم نتونيم بفروشيم اقتصادمون داغون ميشه ،همه ي فشارشم به قشر ضعيف مث ما مياد........
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      23 3
      حدس می زنیم و می خندیم
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      19 5
      از 2 سال قبل از برجام فروش نفت ایران به میزان 5/1 میلیون بشکه در روز ثابت مانده بود برجام فقط باعث کاهش قیمت نفت و ضرر ایران شد.
    • حاج ممد ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      6 0
      حالا ک اينطوره بايد بريم بمب اتم بسازيم اينا زبون خوش حاليشون نيس...........نميشه اونا هزاران بمب هسته اي داشته باشن ما بگيم حرومه فقط با کلاش ميجنگيم!
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
      5 0
      کل درآمدهای نفتی ایران 20 میلیارد دلار هم نیست نسبت به قدیم خیلی کمتر شده با دلار 4000 تومنی هم دیگه شوک چندانی به کشور وارد نمیشه بله اگر دلار 1000 تومن بود و نفت 100 دلار شوک بالایی بود ولی دیگه نیست! تازه روسیه هم تحریمه کلآ ایران راههایی داره مثل تغییر واحد پول به یکی از رقبای امریکا
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    28 0
    حدس شما ما رو یاد قول کری می ندازه
  • US ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    35 5
    از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است! رهبری معظم، دو سال پیش گفتند که غرب قابل اعتماد نیست، ملت هم آمدند گفتند این برجام ضعیفه، هیچ ساز و کاری برای وادار کردن غرب برای اجرای تعهداتش نداره، و حتی اگه تحریمی لغو بشه فردا تحت یه اسم دیگه برمیگرده، در حالیکه ما باید صدها تعهد بدیم که پیش پیش به همه ش عمل کردیم. هم سیلی نقد خوردیم، هم حلوای نسیه بهمون ندادن. شماها گفتید ماها بیسواد و افراطی هستیم، و بعد شدیم لبو فروش و راننده تاکسی، و بعد هم به تمسخر بهمون گفتین دلواپسان! حالا مشکل مالی که حل نشد، مشکل موشکی هم حل نشد. تحریمها هنوز پابرجاست، تحریمهای جدید هم که اضافه شدن، تازه شما حدس میزنی پایبندی ایران رو تایید نکنن؟
    • سرباز IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      0 0
      با سلام این فقط یک بازی است! والبته بازی خطرناک که در غفلت مسئولین نظام و سیستم های نظارتی - امنیتی در یک سناریوی ساختگی در حال انجام است.عوامل میدانی هم ظریف و عراقچی و چی چی های دیگه اند! سناریو این است: 1- اعلام موارد نقض برجام ساختگی توسط ترامپ وبراساس مفاد همین ننگ نامه برجام 2-همزمان با ارجاع موضوع به کنگره امریکا، آتش تهیه خاص از سوی عوامل داخلی غربگرا و روزنامه های قارچی شان آغاز که بله تنها راه قوام برجام، ورود به سایر موارد مورد مناقشه و از جمله نظارت محدود و هدفمند و کوچک! از تاسیسات نظامی و سیستم دفاع موشکی ایران است! 3- کنگره مهلتی را برای ارزیابی واکنش ایران در نظر می گیرد و بلافاصله نقض برجام را تصویب نمی کند تا سیگنال لازم از سوی دولت روحانی دریافت شود. 4- کنگره مرتبا با فضا سازی رسانه ای و در یک کار مشترک با هم پیمانان اروپایی،از موضع تهدید سخن میگوید(ترامپ نقش آدم بد را بازی میکند یعنی جنگ طلب). 5-روحانی و عواملش سیگنال را میدهند که شرط مذاکره در خصوص سایر موارد عدم خررج امریکا از برجام و حفظ برجام است(یعنی حفظ وضعیت موجود با وجود تمامی تحریم ها واتهامات علیه ما یعنی حالا لغو تحریم ها تنزل به حفظ برجام می کند!)! 6- برجام 2 کلید می خورد، رهبری هشدار میدهد و مانند برجام یک، باز کشور در تلاطمی دیگر و بازی دیگر و البته این هشدار کار ساز نیست. 7- خواص جبهه حق هم با تفرق نظر و هم لباسان روحانی همچنان که در برجام 1، حامی او بودند باز سکوت می کنند و مردم سر در گم و تماشا گر! 8- امریکا خروج خود از برجام را توسط کنگره،به تعلیق درآورده و روحانی با مذاکرات خاص غیر علنی،نه تنها بازرسی از مراکز نظامی که بحث موشکی را هم کلید می زند. 9- جریان رسانه ای دولت بازهم حدیث و روایت جعل کرده و این حرکت خود را نرمش قهرمانانه برای حفظ منافع ملی و حالا برای حفظ برجام تعبیر میکند! 10-موضوع جایزه نوبل به ظریف برای صلح جهانی پر رنگتر می شود اما هرگز" گندم نوبل" را نخواهد خورد! لطفا این پیش بینی را به یاد داشته باشید!
  • من IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    38 3
    مطمئن شدم كه اين توافق تا همينجاشم بخاطر قدرت حمايتي مردم ايران و قدرت دفاعي نيروهامون بوده و اصلا ربطي به قدرت ديپلماسي نداشته!
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    26 3
    بعد از 5 سال تعطیلی صنعت هسته ای و.سازمان فضایی بیکار شدن هزاران نفر مرتبط نابود سازی ملیارد ها دلار صنعت هسته ای، نا امیدی مردم، این حرف شما به هیچ وجه برای ملت ایران قابل قبول نیست.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    19 0
    بی ثبات ترین کشور ها امریکاست اینها نه الان از ابتدا قایل به هیچ چیز نبوده و نیستند دقیقا مانند گانگسترها فکر و عمل کرده اند و میکنند بنظر میرسد روشنفکران ما باید همیشه نه الان ونه فردا بلکه فرداها به این باور باشند که هیت حاکمه امریکا نه طرفدار بشر است نه انسانیت
  • ناشناس IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    14 0
    ما حدس میزنیم که ترامپ در ماه های آینده برجام را پاره خواهد کرد.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      0 0
      ما هم آنرا به آتش می کشیم.
  • ناشناس IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    17 0
    ترامپ پایبندی ایران به برجام را اعلام نمی کند اما کسی نیست درباره پایبند نبودن امریکا به اصل و روح برجام اظهار نظر بکند.
  • ناشناس IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    15 1
    جناب ظریف هم با یک لبخند ملیح پاسخ عدم تایید ترامپ را خواهد داد !
  • ناشناس IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    16 2
    ای کاش این حدس را قبل از 20 دقیقه مجلس میزدید .. اقا فرمودند ..دلواپسان هم گفتند ... ای کاش...
  • حاج ممد ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    1 0
    آقا يا رومي روم يا زنگي زنگ، يا برين شل کنيد جلوشون برجام2,34 ودراخر تجزيه.ايران ....يا مث بچه ادم بشينيد غني سازي اورانيومو برسونيد به90 درصد......بخدا ديگ خسته شدم از تحريم و بي پولي و گروني.....
  • علی IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    14 0
    این نادان نمی داند که اژانس با همکاری امریکا چه نقشه شومی برای ایران کشیده است که این طوری مثل خانم ژوکند دائما نیشش باز است
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    4 0
    ای کاش آقای لاریجانی هم با حدسشون ابراز نظر میکردن .
  • سینا IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    4 0
    منم فکر میکنم که میلیاردها دلار سرمایه گذاری و میلیونها نفر ساعت کار دانشمندان هسته ای به دلیل التقاط فکری نامحرمانی که به رای مردم بر سر کارند به باد فنا رفته است.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    4 0
    نصف اقوام بنده در امریکا هستن اصولا میگن امریکا آینده اون بسیار مبهم هست و بدتر از ترامپ ها هم ممکنه در امریکا به قدرت برسن منهای کنگره که لابی مشهور اعراب و اسراییل هست کلا میگن تا می تونید نسبت به امریکا مستقل باشید بخصوص که تا دو دهه دیگه قدرت دوم اقتصادی میشه و به شدت در سیاست خارجی رادیکال میشه برای حفظ جایگاه اولی به هر قیمتی! ترامپ فقط یکی از نشانه های افول امریکا هست یکی!
  • DE ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    2 0
    ماشاالله به تيم مذاكره كه برجام سفت و محكمي براي ما به ارمغان اوردند , خسته نباشيد ، تشكر!!!!!!!
  • مسعود IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸
    23 0
    اقای دکتر ظریف به نظرتون آون ده تن اورانیم ۲۰ درصد غنی شده رو که کشتی های روسیه اومدن و بار گیری کردن و رفتن به نظرتون اونا رو به ملت ایران پس میدن؟؟ آگه یه حدس هم اینجا بزنین ممنون میشم
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    11 0
    این هم نتیجه اعتماد به کدخدا برجام خسارت محضی بود که غربگرایان داخلی به خورد مردم دادند شکر خدا تشت رسواییشان افتاد و از دوستان غربی و آمریکاییشان سیلی محکمی خوردند اما دریغ از یک ذره خجالت در مقابل مردم و به خصوص رهبر و دلواپسان.... دریغ از اعتراف به اشتباه به این فاحشی دریغ......
  • آزاد ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    16 0
    چون دسته گل برجام رو خودشون به آب دادن خودشون هم با افتخار پيش بيني مراحل بعديشم ميكنن!
  • شیر محمدی IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    6 0
    الان باید به اینا و کل اصلاح طلبان که اوایل آب از لب ولوچشان اویزان شده بود فر فرت با پول این ملت میرفتند با اجنبی عکس می گرفتند بروید استعفا بدید تا مثل ۸۴یکی مثل احمدی نژاد بیاد عزت را به ایران برگرداند بعضی مراجع عظام ما چطور به چشم مردم نگاه می کنند اینها را به احمدی نژاد ترجیح دادند
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
    3 0
    واقعا که
  • علی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    0 0
    من دلم برای شهدای هسته ای میسوزه و اون همه هزینه و زحمت که به بهای اعتماد به دشمنان هدر رفت حسن جان قفل نکن کلید پیشکش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس